Fortsæt til hovedindholdet
Vidensbank
Rapport

Inspiration til gode timer med millenium-konfirmanderne

Oversigtsrapport tegner billede af tidens konfirmander og kommer med bud på, hvor præster særligt udfordres i mødet med dem

Hvordan kan kirken være den store undtagelse for de 13-14 årige?
Uanset hvor man som 13-14 årig vender sig, er der nogen, der har en mening om, hvad man skal nå, hvordan man skal se ud, og hvordan man skal være. Hvordan kan kirken være den store undtagelse, hvor man som ung kan ”sætte tiden i stå” og være ok med, hvor man er, og hvem man er, og på samme tid skabe rammer omkring et deltagende og engageret samvær? Spørgsmålet stilles i oversigtsrapporten ”Millenium-konfirmander”, som er udarbejdet af Center for Ungdomsstudier for Folkekirkens Konfirmandcenter.

Læs rapporten "Millennium-konfirmander"

Beskyttede konfirmander med mange valgmuligheder og krav
Rapporten tegner et billede af nutidens konfirmander som årgange, der generelt er blevet beskyttet af barnesæder, cykelhjelme og servicerende forældre. Unge mennesker, som oplever mange valgmuligheder og et liv foran en skærm med konstant onlineprofilering. Konfirmanderne møder samtidig omverdenen med høje krav til bl.a. materielle goder og til sig selv, ligesom de bliver mødt med høje krav i forhold til at skulle præstere og vælge.

Særlige udfordringer i mødet med konfirmanderne
Med fokus på betydningen af konfirmandernes venner, fritids- og hverdagsliv, primære og sekundære voksne, og også deres opfattelse af religion, tro og forventninger til fremtiden, kommer rapporten med nogle bud på, hvor man som præst særligt bliver udfordret i mødet med konfirmanderne, når man gerne vil formidle temaer om tro og eksistens på en relevant og brugbar måde. 

Konfirmandstuen som et rum for refleksion uden præstation
En af udfordringerne er, at konfirmanderne vil opleve de traditionelle timer i konfirmandstuen som blot en del af en lang skoledag, hvis præsten ikke tilbyder et andet rum end det, skoledagen tilbyder. Det kunne være et rum for refleksion, hvor de unge ikke skal præstere eller ”være på”, men kan blive til som mennesker og fordybe sig i livets eksistentielle og religiøse spørgsmål. De unge vil gerne lære noget, men de har i høj grad behov for at lære noget, som de ikke lærer andre steder: At reflektere over egen livssituation og egne valg, hedder det i rapporten.
 

Foto: Rikke Wickberg