Fortsæt til hovedindholdet
Vidensområdet
Aktuelle projekter

Aktuelle projekter

Oversigt over igangværende projekter på vidensområdet.


Kirkebygning på landet

Differentieret vedligeholdelse og brug af kirkebygninger

Projektet, der er et samarbejde mellem Lolland-Falster, Ribe, Roskilde, Viborg og Aalborg stifter, har til formål at understøtte transparent prioritering mellem vedligeholdelse og kirkeliv i sogne og provstier.

Ansvarlig:Maj Bjerre Dalsgaard
Afsluttes:2024
Link:Find alt materiale vedrørende projektet her
Et konfirmandhold efter deres konfirmation

Europæisk konfirmandundersøgelse

Opfølgning på konfirmandundersøgelser fra 2010 og 2015.

Ansvarlig:Leise Christensen
Afsluttes:2024
  
Portræt af Naser Rezaeih og Wessam Mahrouus Youssef

God praksis i kontakt til indvandrere og efterkommere

Projektet fokuserer på de nye kristne befolkningsgrupper, der ikke finder vej til medlemskab af folkekirken. Gennem opsamling af eksisterende viden, bred opsøgende indsats, interviews med de nye befolkningsgrupper samt forandringsarbejde søger projektet at skabe indblik i barrierer og vise veje til at imødegå dem.

Ansvarlig:Jais Poulsen
Afsluttes:2025
  
En præst og studerende ved en døbefont

Pastoral learning in practice (PLP)

Pastoral learning in practice - på dansk pastoral læring i praksis - er et fælles skandinavisk projekt, som udforsker nye præsters læring i Sverige, Norge og Danmark fra sidste del af uddannelsen på pastoralseminariet og de første år ind i embedet.

Ansvarlig: Kirsten Donskov Felter
Afsluttes: 2025
 Link: Læs mere her
En præst ved en sygehusseng

Præster i sygehussektoren

Ph.d.-projekt i samarbejde med SDU, der undersøger sygehuspræsternes arbejde, som det opleves af personalet, de syge og præsterne selv.

Ansvarlig:Karsten Thomsen    
Afsluttes:2024
  
Arkitekttegning af den nye Højvangen Kirke

Vokseværk 

Horsens og Skanderborg provstier oplever en stor tilflytning og vil udvikle praksis i mødet med nye indbyggere. Projektet sigter på at skabe ny viden om tilflytterne og række ud efter dem i samskabende processer.

Ansvarlige:Kirsten Donskov Felter og Jais Poulsen
Afsluttes:2025