FUV er til stede på de sociale medier
Efterlysning af alba, annoncering af kurser, billeder fra hverdagen på Pastoralseminariet. De sociale medier kan bruges til meget godt, også af Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter.
Af Christian Riis Kistrup. Foto: mkhmarketing
I og med at FUV i løbet af 2014 opstod som en ny organisation (en sammenlægning af TPC og Pastoralseminariet), var det både oplagt og nødvendigt med en ny hjemmeside – fkuv.dk. Den er organisationens absolut primære ansigt på internettet. Men derudover er sociale medier, især Facebook, velegnede til at formidle et budskab bredt.
Facebook
Facebook er det altoverskyggende sociale medie for danskerne. Fire ud af 5 voksne danskere har en profil på Facebook, og en stor andel af dem bruger Facebook dagligt.
FUV’s Facebook-side er organisationens vigtige tilstedeværelse på det største sociale medie. Siden kan i mange tilfælde ses som FUV’s anden og sekundære hjemmeside, hvor indholdet ofte er af mere uformel karakter – men siden er også en vej til aktualitet på hjemmesiden.
Indholdet på Facebook-siden er statusopdateringer som for eksempel nyt om undersøgelser fra Videnscentret, information om kurser og konferencer, stillingsopslag samt billeder fra arrangementer og hverdagen på Pastoralseminariet.
Twitter
På Twitter deler man især tekst og links, men billeder og små videoer kommer til i stigende grad. Det særlige ved Twitter er, at det kun er muligt at skrive 140 tegn. Dermed er man tvunget til at være konkret og tydelig i sit sprog.
FUV bruger primært Twitter til at linke til hjemmesiden og kan findes som @KirkeligViden. Ikke mindst hashtagget #folkekirken bruges som emneord, således at FUV's tweets let kan findes i en søgning.
Instagram
App'en Instagram til smartphone og tablet er bygget op af billeder og korte videoer, som man deler med
andre personer i sit netværk. FUV bruger bl.a. #kirkeligviden, #fuv og #folkekirken til at emneinddele motiverne. Dermed kan alle ved søgning på disse hashtags finde billeder, der relaterer sig til
FUV. FUV’s brug af Instagram er ganske uformel. Profilen hedder @kirkeligviden_fuv.
Nyhedsbrev
Udover sociale medier er et elektronisk nyhedsbrev en
måde at få sine budskaber ud på. Som noget nyt sender FUV en nyhedsmail med
aktuelle emner - undersøgelser, rapporter, arrangementer mv. - til mennesker
med interesse for kirkelivet. Det vil udkomme ca. en gang i kvartalet samt ved
særlige lejligheder. Man tilmelder sig nyhedsbrevet her.