FAGETS FORMÅL
Med henblik på præstens virke i folkekirken er det undervisningens formål, at de kommende og nye præster opnår fortrolighed med:
- folkekirken som konfessionel og samfundsmæssig institution
- den folkekirkelige organisation og dens lovgivning
- præsteembedets indhold og funktioner og ledelsesopgaver
- samvirke med menighedsråd og ansatte
- udvikling af embede og sogn gennem samarbejde og faglig refleksion
- forholdet mellem kirke og samfund
FAGETS INDHOLD
PASTORALSEMINARIEUDDANNELSEN
Embedssyn og præsterolle
- Embedsteologi, herunder Confessio Augustana, præsteløfte, præstespejl, ledelsesopgaver og kompetenceprofil. Ordinationsløfte, ansættelseslovgivning og kollats.
- Præstens ledelsesposition og ledelsesopgaver
- Præsten som offentlig myndighed. Servicelov. Kollegialitet
Folkekirke og samfund
- Folkekirken som offentlig forvaltningsmyndighed. Folkekirkens identitet og funktion i det senmoderne. Folkekirken mellem marked og civilsamfund. Medlemsrettigheder (herunder Medlemsloven, Lov om kirkers brug, begravelses- og vielseslovgivning)
- Konfliktforståelse, mediestrategi diakoni og religionsmøde
- Kirkelige organisationer og retninger
Folkekirkens struktur
- Organisationsforståelse og organisationens udvikling samt pejlemærker
- Folkekirkens ledelsesorganer og gejstligt tilsyn
- Folkekirkens makroøkonomi
Præst, sogn og menighedsråd
- Ansøgningsprocedure
- Menighedsrådsloven og nyere kirkeministerielle betænkninger
- Møder, mødekultur og beslutningsprocesser
- Sogneanalyse. Målsætningsarbejde og mikroøkonomi
- Samarbejde med personale og frivillige
FAGETS INDHOLD
DEN OBLIGATORISKE EFTERUDDANNELSE
- Faglig ledelse og samvirke med menighedsråd. Særlige ledelsesfunktioner. Konfliktforståelse.
- Menighedsudvikling og frivillighed. Diakoni.
FAGETS SAMLEDE OMFANG
Svarende til ca. 72 skemalagte lektioner, fordelt med 52 lektioner på pastoralseminarieuddannelsen og 1 aflevering, samt 20 lektioner på den obligatoriske efteruddannelse
Foto: Christian Riis Kistrup