Vejlederuddannelsen er en uddannelse på tre moduler, der tilbydes præster med særlige vejledningsopgaver i folkekirken. Det vil først og fremmest sige præster, der fungerer som praktikpræster, mentorer eller som varetager formaliseret kollegial vejledning.
Uddannelsen overvejer
overordnet vejledningsfunktionens kendetegn og udfordringer og forholder sig
til vejledning indenfor alle de pastorale funktioner
Målgruppe
Uddannelsen retter sig mod præster og andre, der forestår vejledning i virket som præst af kommende eller nuværende kolleger. Det kan for eksempel dreje sig om vejledning af pastoralseminariets studerende i praktikforløb, mentorfunktion for nye præster eller konsulentfunktion for kolleger inden for undervisning, prædiken eller religionsmøde.
Uddannelsen
Der er tale om et uddannelsesforløb på 3 moduler à 3 kursusdage fordelt over ca. 8 måneder.
Undervisningen vil være praksis- og øvelsesorienteret med inddragelse af relevant teori. Temaerne bliver primært vejledningsstrategi, lytte/observationsteknik, vejledningssamtale, dannelsessyn og etik samt vejledningens organisatoriske kontekst i den folkekirkelige struktur; samarbejde med pastoralseminariet og NY-præst-ordningen. Desuden inddrages perspektiverne stemning, fornemmelse og krop, som en naturlig del af uddannelsen.
Forventninger
Det forudsættes, at deltagerne er indstillet på at øve sig i praksis mellem modulerne og der vil være relevant læse stof, som skal læses undervejs (ca. 5 forberedelsestimer pr. modul) ligesom der forudsættes deltagelse i alle modulerne. Sidst i forløbet skal der udarbejdes en refleksionsopgave eller tilsvarende produkt, som fremlægges for holdet. Dette kan gøres individuelt eller i grupper og der vil være mulighed for vejledning imellem modulerne.
Det forudsættes, at deltagerne er indstillet på at øve sig i praksis mellem modulerne og der vil være relevant læse stof, som skal læses undervejs (ca. 5 forberedelsestimer pr. modul) ligesom der forudsættes deltagelse i alle modulerne. Sidst i forløbet skal der udarbejdes en refleksionsopgave eller tilsvarende produkt, som fremlægges for holdet. Dette kan gøres individuelt eller i grupper og der vil være mulighed for vejledning imellem modulerne.
Kursusledere
Ib Ehlers Jørgensen og Karen Vinther Ringsmose tilrettelægger og leder forløbet. Ib er sognepræst i Tårnby kirke, og har fungeret som praktikpræst i mere end 20 år, desuden er han uddannet lærer og har en baggrund i specialpædagogikken. Karen er sognepræst i Rorup og Glim kirke og er uddannet lærer og cand.pæd.fil. og har undervist på læreruddannelsen i en årrække.
Uddannelsesbevis
Efter endt forløb og ved deltagelse i alle moduler udstedes uddannelsesbevis.
Ansøgning
Ved ansøgning bedes feltet ”Ansøgningskommentar” benyttet til at give en kort begrundelse for ansøgningen.