I de seneste år har vi talt meget om koks i konfirmandstuen. Nu er det tid til at se fremad.
Kurset vil forsøge at diagnosticere problemerne og komme med bud på nye metoder, rammer og indhold til konfirmationsforberedelsen. Vi kommer omkring det teologiske grundlag for religionspædagogikken, klasseledelse og relationskompetence, pædagogisk værtskab, mellemformer og ungdomsperspektiver, og at udvikle egen praksis gennem værkstedsarbejde.
Hvad ved vi om konfirmanderne?
Stud.mag. BA i religionsvidenskab Maja H. Olesen:
Konfirmandernes
identitetsdannelse
Inklusionsforsker,
leder af forskning og udvikling på Institut for Pædagoguddannelse, KP, Janne
Hedegaard Hansen:
At
håndtere de unges forskelligheder i konfirmandstuen med Co-teaching som
arbejdsform
Sognepræst Thomas Nedergaard, Aabenraa, tidl. Ukirke:
Hvorfor tror I, jeg vil frelses? Hvordan tale teologi med unge, og hvilke
spørgsmål stiller unge til kirken?
Sognepræst Jonas Weisenberg:
Den digitale konfirmandstue
Teologisk medarbejder Hanne
Høgild, Konfirmandcenteret:
Klasseledelse,
værtskab og medværtskab
Provst, Ph.d. Anna Døssing Gunnertoft:
Konfirmation – formidling af en virkelig velsignelse eller noget, vi
leger?
Værkstedsarbejde:
Hvilke
perspektiver tegner der sig for konfirmationsforberedelse fremadrettet?
Lektor Stinna Ahrenst, FUV:
Forholdet mellem teologi, pædagogik og ungdomsliv i
konfirmationsforberedelsen