Har du brug for ny inspiration og inputs til den ugentlige undervisning? Hvis du har fået et hold konfirmander fra specialskole, specialklasse eller et konfirmandhold, hvor inklusionsdagsordnen er i spil, så er kurset her noget for dig. Kurset vil veksle mellem oplæg om teologi samt specialpædagogik og workshops med konkrete undervisningsideer til refleksion og diskussion. Undervejs udveksles og udvikles undervisningsideer og metoder til gensidig inspiration.
Af programmet:
Sognepræst Jakob Damm Knudsen:
Workshop: Konfirmationsforberedelse og konfirmation i specialklasser – udfordringer og muligheder.
Lektor, ph.d. Hans Vium Mikkelsen:
Fundamentalteologiske perspektiver på kirken og mennesker med særlige behov.
Børnepsykiatrisk sygeplejerske og familieterapeut Jette Hamborg Christiansen:
Opmærksomhedsforstyrrelser og udviklingshæmning, diagnoser og diagnostiske konsekvenser.
Organist og kirkemusiker Martin L. Hornstrup: Workshop:
Når ordene hører op, går musikken i gang.
Skoleleder, cand.psyk. Tine C. Poulsen, Haderslev:
Specialpædagogiske grundtrin 1. Hvordan møder vi børn og unge med særlige behov omkring undervisningen?
PD i specialpædagogik/psykologi, specialpædagogisk konsulent Karin Bakmand, Viborg:
Specialpædagogiske grundtrin 2: Hvordan underviser vi børn og unge med autisme?
Sognepræst Maria Bech Tuominen, Aale og Linnerup kirker:
Workshop: Børnekonfirmandundervisning med krop/ Tegn til tale og liturgi.
Johanne Langkjær Fårup:
1. Nødvendigt for nogle, godt for alle? Workshop om inkluderende og inddragende metoder og tråde til konkret undervisningsplanlægning.
2. Materialepræsentation, love, regler og anordninger.
Workshop undervisningsplanlægning (i grupper):
a. Børn og unge med opmærksomhedsforstyrrelse og autisme
b. Børn og unge med funktionsnedsættelse
c. Inklusion i praksis.
Sognepræst Jakob Damm Knudsen:
Workshop: Konfirmationsforberedelse og konfirmation i specialklasser – udfordringer og muligheder.
Lektor, ph.d. Hans Vium Mikkelsen:
Fundamentalteologiske perspektiver på kirken og mennesker med særlige behov.
Børnepsykiatrisk sygeplejerske og familieterapeut Jette Hamborg Christiansen:
Opmærksomhedsforstyrrelser og udviklingshæmning, diagnoser og diagnostiske konsekvenser.
Organist og kirkemusiker Martin L. Hornstrup: Workshop:
Når ordene hører op, går musikken i gang.
Skoleleder, cand.psyk. Tine C. Poulsen, Haderslev:
Specialpædagogiske grundtrin 1. Hvordan møder vi børn og unge med særlige behov omkring undervisningen?
PD i specialpædagogik/psykologi, specialpædagogisk konsulent Karin Bakmand, Viborg:
Specialpædagogiske grundtrin 2: Hvordan underviser vi børn og unge med autisme?
Sognepræst Maria Bech Tuominen, Aale og Linnerup kirker:
Workshop: Børnekonfirmandundervisning med krop/ Tegn til tale og liturgi.
Johanne Langkjær Fårup:
1. Nødvendigt for nogle, godt for alle? Workshop om inkluderende og inddragende metoder og tråde til konkret undervisningsplanlægning.
2. Materialepræsentation, love, regler og anordninger.
Workshop undervisningsplanlægning (i grupper):
a. Børn og unge med opmærksomhedsforstyrrelse og autisme
b. Børn og unge med funktionsnedsættelse
c. Inklusion i praksis.