Hvordan laver man relevant og målrettet
undervisning til minikonfirmander og konfirmander i specialklasser? Hvad ligger
der bag diagnoser som ADHD, ASF, Downs syndrom, og hvad betyder de i et
pædagogisk perspektiv? Hvilket pædagogisk stillads kan støtte
specialundervisningen? Når det gælder udviklingshæmmede eller
opmærksomhedsforstyrrede? Hvad er der af materialer og netværk, som kan vejlede
og inspirere. Kort sagt: dette er et grundkursus for præster og andre, der
underviser specialklasser i kirkeligt regi.
Af programmet:
Sognepræst og kateketiklærer Johanne Langkjær Fårup:
Minikonfirmander, konfirmationsforberedelse og konfirmation i specialklasser – udfordringer og muligheder.
Lars Nymark Heilesen:
1. Ordet til dem uden ord – teologisk belysning af den kirkelige formidling.
2. Love, regler og anordninger, netværk – og fremtid.
Børnepsykiatrisk sygeplejerske og familieterapeut Jette Hamborg Christiansen:
Opmærksomhedsforstyrrelser og udviklingshæmning, diagnoser og diagnostiske konsekvenser.
Organist og kirkemusiker Martin L. Hornstrup:
Når ordene hører op, går musikken i gang.
Skoleleder, cand.psyk. Tine C. Poulsen, Haderslev:
Specialpædagogiske grundtrin 1
PD i specialpædagogik/psykologi, specialpædagogisk konsulent Karin Bakmand:
Specialpædagogiske grundtrin 2
Sognepræst og kateketiklærer Johanne Langkjær Fårup:
Minikonfirmander, konfirmationsforberedelse og konfirmation i specialklasser – udfordringer og muligheder.
Lars Nymark Heilesen:
1. Ordet til dem uden ord – teologisk belysning af den kirkelige formidling.
2. Love, regler og anordninger, netværk – og fremtid.
Børnepsykiatrisk sygeplejerske og familieterapeut Jette Hamborg Christiansen:
Opmærksomhedsforstyrrelser og udviklingshæmning, diagnoser og diagnostiske konsekvenser.
Organist og kirkemusiker Martin L. Hornstrup:
Når ordene hører op, går musikken i gang.
Skoleleder, cand.psyk. Tine C. Poulsen, Haderslev:
Specialpædagogiske grundtrin 1
PD i specialpædagogik/psykologi, specialpædagogisk konsulent Karin Bakmand:
Specialpædagogiske grundtrin 2
Sognepræst Maria Bech
Tuominen:
Børnekonfirmandundervisning med krop/ Tegn til tale og liturgi.
Desuden er indlagt en pædagogisk værkstedsdag om børn og unge med
opmærksomhedsforstyrrelse og autisme hhv. børn og unge med udviklingshæmning, anmeldelse af relevante materialer samt fokusering og prioritering af pædagogiske, teologiske og strukturelle
kursuserfaringer.