Teksterne går fra håbløshed til taknemmelighed over de dagligdags ting som mad, drikke og samvær med andre mennesker. Dette udtrykkes i dagens musikvalg i disharmoni og ende i afklaret harmoni.
Motet for børnekor
"Nu bede vi den Helligånd" DDS 289, Birgitte Buur: Lutherrosen. Antologi for ligestemmigt kor, Mixtur, 2016. Især med henblik på vers 3; vi vandrer i fællesskab med andre, vi er elsket af Gud.
Motet for ligestemmigt kor
"Morgenstund har guld i mund" DDS 752 vers 3 og 4 som replik til dagens tema, jf. salmevalg. Barnekows melodi uagtet at salmen synges på Laubs melodi til slut, da Barnekows melodi som motet med sin tredelte rytme og vuggende melodi kan give salmen et mere meditativt præg.
Motet for blandet kor
"Nu bede vi den Helligånd" DDS 289, Merete Wendler sats for SATB, Lutherrosen. Antologi for blandet kor, Mixtur 2016.
Præludium
Henrik Colding- Jørgensen "Af Dybsens nød (Fantasia piccola)", 10 små fantasier: for orgel, egen udgivelse, 1987 som både med sin titel og med sit disharmoniske tonesprog understreger, at vi begynder i tomhed og håbløshed. Satsen lægger også fint op til stemningen i første salme.
Et andet valg kunne være Christian Præstholms koral over "Som året går", Koraler for orgel 10, egen udgivelse, der er en replik til indgangssalmen, hvorved teksten forbindes til musikken. Koralen er skrevet over Peter Møllers melodi og beskriver modløsheden med de kromatiske nedgange og en let atonal harmonik.
Postludium
Andrew Fletcher "Entrada Imperial", 100 short and playable pieces for organ, Kevin Mayhew. En meget melodiøs, roligt skridende sats, som udtrykker en stille taknemmelighed og afklarethed, som stærk kontrast til den disharmoniske indledning.
Bernhard Lewkovitch ”Af dybsens nød”, Koralvariationer - 1973, Wilhelm Hansen kunne anvendes som et gennemgående musikværk i gudstjenesten. Den er i seks små satser, som kan anvendes som præludium, evt. interludium, under nadver og som postludium. Musikken udvikler sig fra dyb nød og arbejder sig frem mod afklarethed.