Med min baggrund i kirkeligt børne- og ungdomsarbejde, som højskolelærer og sidenhen kirkemusiker og organist tager jeg ofte i mit musikvalg udgangspunkt i musik uden for orgellitteraturen og fremførelsen på klaver eller orgel rummer ofte dele af improvisation.
Med denne søndags tekster om dæmoni og mystik, der er monstrøse både i indhold og omfang, rummer denne søndag en mørk tone – den dybeste faste. Det er derfor oplagt at beskrive dette dybe mørke musikalsk.
Præludium
J.S. Bachs "Præludium i g-mol" fra de 8 små præludier og fugaer (udgivet f.eks. af Bärenreiter). En mørk og alvorlig indledning til gudstjenesten.
Motet for blandet kor:
Merete Kuhlmann: ”Engang var I mørke, men nu er I lys” i Korbog 1. 20 bibelske motetter, Forlaget Mixtur, 2011. Skrevet over dagens tekst (Ef 5, 8-9).
Postludium
Johann Pachelbel: “Toccata i e-mol“ i Ausgewählte Orgelwerke V, Bärenreiter.
Et alvorstungt musikstykke som ligefrem kan få os til at længes efter forår og påskeopstandelse. På denne fastesøndag må gudstjenesten gerne slutte mørkt.