Med min baggrund i kirkeligt børne- og ungdomsarbejde, som højskolelærer og sidenhen kirkemusiker og organist tager jeg ofte i mit musikvalg udgangspunkt i musik uden for orgellitteraturen og fremførelsen på klaver eller orgel rummer ofte dele af improvisation.
Præludium
César Franck: ”Prelude” fra Prélude, Fugue et Variation opus 18.
Som beskrevet er denne søndag i fasten forholdsvis lys, og derfor er dette stykke musik, som kalder mere på melankoli end på mørke, meget passende.
Motet for ligestemmigt kor
Dagens første læsning om hjorten, der tørster efter det rindende vand, er afspejlet i adskillige korværker blandt andet Jens Graven Nielsen: ”Ligesom hjorten skriger” (unison/ SA+orgel) i Himlen fortæller om Guds herligged. A Tempo, 1997.
Motet for blandet kor
Også med reference til læsningen fra Sl 42:
Palestrina: ”Sicut cervus” (SATB) i Exsultemus 1 og Chorus 1, Edition Egtved.
Bernhard Lewkovitch: ”Som hjorten længes” trykt i 32 motetter til brug ved kirkeårets gudstjenester, Wilhelm Hansen.
Postludium
César Franck: ”Andantino poco allegretto” i Es-dur fra L’Organiste vol. 2, Dr. J. Butz Musikverlag. Et musikstykke med samme begrundelse som præludiet, hvorfor man godt kan sende menigheden hjem med durklang trods fastetiden.