Fortsæt til hovedindholdet
17. søndag efter trinitatis
Musikvalg 17. s. e. trinitatis

Musikvalg

Forskellige forslag til præ- og postludium samt korsatser for unisont, ligestemmigt og blandet kor

Præludium
Bernhard Christensen: ”Kirken den er et gammelt hus”, 44 danske orgelkoraler, Edition Egtved 
I denne sats udfolder komponisten et kanon-arbejde, hvor melodien ligesom gentager sig selv. I teksterne står der ikke direkte noget om kirken eller templet, men alt behøver jo ikke at være eksplicit. I den himmel, der fortæller om Guds herlighed (Sl 19), er mega-kirken, som rummer os alle og rækker vidt omkring.

Jesper Madsen: ”Almindelig er Kristi kirke”, 9 orgelkoraler, Edition Egtved
Med kaskader af noder udfolder dette stykke sig, og når stadig videre ud. Det skal spilles med vældig energi i hver tone, som noget der næsten vokser hurtigere, end øjet kan følge med til at se.
Vi har igen grebet ud efter mega-kirken, som i hvert fald i dag som folkekirke er meget udbredt med kirker spredt rundt om i det danske landskab.

Postludium
Louis Vierne: ”Clair de Lune”, Pièces de Fantaisie op. 53 Livre II, Bärenreiter. Viernes billedmaleri er en af de få impressionister, der skriver til orglet. Godt nok er hans fire bind med fantasier fra 1926, mens impressionismen egentlig havde sin storhedstid 10-15 år tidligere og især forbindes med Claude Debussy. Det er skønt med disse højtopbyggede akkorder, men det kræver et passende orgel.

Léon Boëllmann: ”Prière à Notre-Dame”, Suite gothique, Schott. Drøm om en himmel så skøn, og i den sidder Gud Herren; ikke alle gudstjenester skal slutte med en fanfare.

Motet for unisont kor
Hubert Parry (arr. A. Munch): ”Hvor stor er al din herlighed”, FUKs læreplaner niveau 2, Dansk Sang. I denne sats refereres til himmelhvælvingen, som rummer Guds store herlighed.

Motet for lige stemmer
Erling Lindgren: ”Midt iblandt os er Guds rige”, Kraften fra det høje. 8 enkle satser til kirkeåret for ligestemmigt kor og klaver, FUK 124, Kirkemusikforlaget, 2008. Komponisten har lavet en moderne melodi til den gamle tekst med en fin rytme og to stemmer, som arbejder godt sammen.

Motet for blandet kor
Kristian la Cour: ”Kirken den er et salmebrus”, Kirkesangbogen, Det Kgl. Vajsenhus’ Forlag. Eventuelt kan man synge "Kirken den er et gammelt hus" på hvert andet vers. Køber man ideen om mega-kirken, er her et skønt ordspil, som ligger lige for, og som Iben Krogsdal har udfoldet. Denne tekst kalder på smilet og vil kunne få latteren ind i gudstjenesten. Om man er mest til Lindemans melodi eller la Cours, er en smagssag. Mol er det mørke, som også er varmt, som findes i Lindemans melodi.

Samuel Wesley: ”Guds kirkes grund alene”, Den Danske Salmebog, Det Kgl. Vajsenhus’ Forlag. Vi bliver i vores salmevalg ved med at acceptere præmissen om mega-kirken, og dermed holder vi også døren åben for en lang række salmer, som priser kirken, som er et gammelt hus, hvis grund alene er Kristus, Gud og mennesker i det hele taget, bygget af levende ord.
Melodien rummer den varme engelske salmetradition, som er ny i dansk sammenhæng. For mig svæver denne melodi og falder aldrig helt til ro.