Forslag A til ligestemmigt kor (SA)
Carl-Bertil Agnestig/ Britt G. Hallqvist: ”Lær mig at bede af hjertet”, Cantorinus II, Edition Egtved 1984.
Uhyre enkel, lidt nostalgisk og altmodisch lille motet. Men værd at huske på.
Forslag B til ligestemmigt kor (SA)
Johan Sigvard Jensen: Fadervor (SSA og orgel), Dansk Organist og Kantorsamfunds Nytårspublikation 2016. Satsen kan hentes her.
En større anlagt komposition med et elegisk præg, hvor orglet spiller en ganske stor rolle. Det kræver både dirigent og orgel, men skal alligevel nævnes her, da den er værdig til optagelse på et koncertrepertoire for ungdomskor. Satsen vil også egne sig til kvindestemmer.
C.E.F. Weyse: Pater Noster (SSA a cappella), DanMusik (DM 0049).
Denne mere ukendte motet af Weyse med latinsk tekst klinger lys og mild og kan anbefales til ungdomskor.
Forslag A til blandet kor (SATB)
Christian Præstholm/ Jens Simonsen: ”Horisonten skiller os fra himlen”, Dagen gror af morgengryet 1, Forlaget Praestholm 2019.
Teksten er skrevet over Fadervor. Både tekst og sats har et stilfærdigt, men indtagende præg.
Merete Kuhlmann: ”Fadervor”, Korbog 1, Mixtur 2011. At Kuhlmanns evne til at skrive på en gang overkommeligt i sværhedsgrad og alligevel interessant demonstreres i hendes udgave af et gendigtet Fadervor.
John Frandsen, arr./ N. F. S. Grundtvig): Guds godhed vil vi prise, Edition Egtved, 1985 (MK-B 003). Denne genuine nytårssalme ligger godt for blandet kor i John Frandsens udgave. Nu, hvor fællessalmerne har trukket i en utraditionel retning, kan motetten holde os på nytårssporet.
Forslag B til blandet kor (SATB)
J. S. Bach, arr./ N. F. S. Grundtvig: Guds godhed vil vi prise, Edition Wilhelm Hansen, 1963.
I ny og næ er det godt at synge Bachs koraler for at teste, om man er i stand til det. Sangerne har godt af det og korlederen også – så nytårssalmen kan også vælges med Bachs harmonisering. Man opnår en vis soliditet ved valget af en Bach-koral: hans korstemmer er godt skrevet, ofte er basstemmen noget mere smidig og spændende end senere tids harmonisering. Bach har endvidere krav om et større omfang i stemmerne, især i tenorstemmen, end man vover i moderne udgivelser. Derfor er det godt i ny og næ at servere en Bach-koral til koret. Selve melodien "Von Gott will ich nicht lassen" kan spores til kilder i både 1500-tallets Italien og Tyskland.
Forslag A til kirkesanger
Kristian la Cour/ Iben Krogsdal: ”Kirken den er et salmebrus”, Kirkesangbogen nr. 816, Det Kgl. Vajsenhus’ Forlag 2017.
Salmen er ikke specifik nytår, men en kirkesalme. Det kan godt understreges ved et årsskifte, at kirken er vores åbne holdepunkt. Melodi og tekst går fint sammen.
Forslag B til kirkesanger
Maurice Duruflé: Notre Père opus 14, Edition Durand (DF 14073).
Duruflés meget smukke udgave af Fadervor er på fransk, og kan det forliges med stedets tradition, vil menigheden sikkert tilgive det franske på grund af musikken. Man kan dog, med lidt snilde, oversætte til dansk, hvis det ønskes; ikke til et ordret, men et meningsgivende Fadervor.
Postludium
Eftersom de fleste organister har både egne ’forråd’ til juletidens gudstjenester og egne opfattelser af, hvilken musik der egner sig til denne tid, bringes der kun forslag til postludier. Der er kun valgt ældre musik, fordi musikken i forslaget til første tekstrække var mere udfarende, men i og med, at salmevalget til anden tekstrække nu alternerer ret kraftigt, er det passende med en ’afbalancering'.
Med Fadervor som dagens tema er det oplagt at pege på et par gedigne koralbearbejdelser over "Vater Unser im Himmelreich" ("O hjertekære Jesus Krist" i DDK):
Dietrich Buxtehude: “Vater unser im Himmelreich” BuxWV 219, Sämtliche Orgelwerke bd. IV, Wilhelm Hansen.
Georg Böhm: ”Vater unser im Himmelreich”, Sämtliche Werke bd. 2, Breitkopf & Härtel.
Der er to versioner, hvoraf især bearbejdelsen med udsmykket melodi og pedal er smuk – dog er forsiringerne ganske avancerede.
Finder man alligevel, at nytårsdag kræver festlig musik, og at det musikalske udtryk er for introvert i ovenstående, så kan man jo lade raketterne suse og propperne springe i denne elegante orgelkoral:
J.S. Bach: “In Dir ist Freude”, Orgelbüchlein, Sämtliche Orgelwerke bd. 7, Breitkopf.