Dobbeltheden i dagens karakter – som både festdag og indledning på adventstiden, der traditionelt er en tid til eftertanke – præger også dagens musikvalg. Orgelmusikken indeholder både festlige stykker og stykker til eftertanke. Fælles for præ- og postludierne er, at de knytter sig til dagens salmer og derved bruger salmernes karakter til at underbygge dagens særlige position i kirkeåret.
Det gennemgående valg af orgelmusik fra Danske Orgelkoraler skyldes, at organisten finder samlingen meget anvendelig, når kirkemusikken skal understrege helligdagens karakter og placering i kirkeåret. Samlingens indhold er aktuelt for alle organister – uanset egne evner eller det aktuelle orgels muligheder – med egnede, salmebundne præ- og postludier i alle sværhedsgrader.
Begge motetforslagene er skrevet over Sl 100, som også traditionelt hører til 1. søndag i advent. Hvis det i motetten for blandede stemmer ikke er muligt at udføre den 8-stemmige midterdel, kan man med fordel nøjes med den første 4-stemmige del eller evt. både den første og den sidste 4-stemmige del.
Præludium I
N. O. Raasted: ”Hvorledes skal jeg møde”, Danske orgelkoraler – 303 koralbearbejdelser, Mixtur
Postludium I
Leif Martinussen: ”Tak og ære være Gud”, Danske orgelkoraler – 303 koralbearbejdelser, Mixtur
Præludium II
Peter Gawol: ”Vær velkommen, Herrens år”, Danske orgelkoraler – 303 koralbearbejdelser, Mixtur
Postludium II
J. L. Emborg: ”Gør døren høj, gør porten vid”, Danske orgelkoraler – 303 koralbearbejdelser, Mixtur
Motet for ligestemmigt kor
Merete Kuhlmann: ”Bryd ud i fryderåb for Herren”, Psalme 100, Mixtur
Motet for blandet kor
Felix Mendelssohn Bartholdy: ”Jauchzet dem Herrn, alle Welt”, Chorus 3, Edition Egtved